Toch is deze combinatie niet altijd eenvoudig. Eet je weinig, dan houd je geen energie over om lekker te sporten. Van al dat bewegen krijg je extra trek. En soms kom je juist aan als je begint met sporten. Hoe zit dat?

Sporten – Bewegen - Eten en Afslanken

Als je een paar kilootjes kwijt wilt, helpt gezond eten en meer bewegen. Toch is deze combinatie niet altijd eenvoudig. Eet je weinig, dan houd je geen energie over om lekker te sporten. Van al dat bewegen krijg je extra trek. En soms kom je juist aan als je begint met sporten. Hoe zit dat?

Om af te slanken, fitter te worden, is juist de combinatie van meer bewegen en minder eten ideaal. Door meer te bewegen verhoog je je energieverbruik en als je daarnaast op je voeding let en dus minder energie inneemt, ontstaat er een zogenaamde negatieve energiebalans. Dat betekent dat je meer verbruikt dan je eet en zo spreek je je eigen energiereserves aan.
Zie ook het Beweeg jeFit programma
Spieren behouden
Een valkuil hierbij is wel vaak dat je te weinig eet. Hierdoor breken je spiereiwitten af en dat heeft weer effect op je stofwisseling. Simpel gezegd, hoe meer spierweefsel, hoe meer energie je verbruikt in rust en hoe minder spierweefsel, hoe minder energie je verbruikt in rust.Je moet dus altijd voorkomen dat je spieren ‘kwijtraakt’! Dit doe je door te blijven bewegen en goed te eten.

Gezonde uitgebalanceerde voeding
Ook tijdens het afslanken geldt dat je basis gewoon een gevarieerde en gezonde voeding moet zijn van drie hoofdmaaltijden met voldoende koolhydraten, eiwitten en vetten volwaardige en gezonde gezonde tussendoortjes . Het is dus niet nodig om koolhydraten uit je menu te schrappen, want dat is juist je belangrijkste brandstof voor inspanning. Ze zijn nodig om je glycogeenvoorraad (voorraad koolhydraten in spieren en lever) op peil te houden. Maar er is natuurlijk wel een beperkte opslagruimte. Dus te veel koolhydraten worden dan wel weer omgezet in vet en opgeslagen in het lichaam.
Variatie in de voeding is belangrijk om te zorgen dat je van alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt. Streef bijvoorbeeld naar een gewichtsverlies van maximaal 0,5-1 kilogram per week en neem de tijd om je streefgewicht te halen. Stel voor jezelf haalbare doelen op. Drie kilo per week is niet realistisch en ook ongezond. Het grootste deel van het gewichtsverlies is dan bovendien vooral vocht en spierweefsel.
Zwaarder worden met sporten
Als je begint met sporten, word je vaak eerst wat zwaarder. Dit zijn je spieren. Spierweefsel is namelijk zwaarder dan vetweefsel. De weegschaal is daarom niet altijd betrouwbaar.
Het meten van je middelomtrek is een goede indicatie. Voor mannen is een normale middelomtrek tussen de 79 en 94 centimeter, en voor vrouwen is dit tussen de 68 en 80 centimeter.
Nog beter is het om je vetpercentage laten meten. Je zult zien dat je gewicht misschien niet is afgenomen, maar dat je vetpercentage wel omlaag is gegaan. En dat is juist wat je graag wilt!
Trek in... tijdens het sporten
Wat kun je doen als tijdens het sporten energie tekort komt of trek krijgt? Zorg dat je voldoende hebt gegeten voordat je gaat sporten. Al is het misschien nog vroeg in de ochtend en heb je weinig trek of kom je net uit je werk en heb je weinig tijd. Om goed te kunnen sporten heb je gewoon voldoende energie nodig. Net als een auto brandstof nodig heeft om te kunnen rijden, hebben wij ook brandstof nodig om te kunnen bewegen.
Is het nog vroeg en nog geen zin in eten? Maak dan een lekkere shake met vers fruit en yoghurt. Ga je meteen door uit je werk? Zorg dan dat je voordat je weggaat van je werk nog even een paar boterhammen eet of een maaltijdreep .
Eten en drinken tijdens het sporten
Uiteraard kun je tijdens het sporten ook iets eten en drinken, maar dat is natuurlijk afhankelijk van welke sport je doet en hoe lang je sport. Neem dan in elk geval iets wat makkelijk mee te nemen is en snel opneembaar is in je spieren.. Neem geen high energy drankjes tijdens inspanning. Hier kun je juist misselijk van worden en het kost je energie. Water is en blijft belangrijk tijdens het sporten
Na het sporten
Ook na het sporten is het belangrijk om je energie in je spieren weer zo snel mogelijk aan te vullen voor een goed herstel, zodat je de volgende dag weer kan sporten met voldoende energie met ook minder kans op blessures..Goed en snel werkend is een koolhydraat - eiwit drankje bv een Herbalife voedingsshake met wat extra eiwitten
Voor meer informatie neem contact op met Aad Wijntjes
  print