Langzame koolhydraten beter voor je lichaam dan snelle koolhydraten

Langzame en Snelle koolhydraten

Snelle en Langzame koolhydraten: één van de twee is een goede bron van energie voor je lichaam. De andere kun je beter met mate eten of zoveel mogelijk vermijden. Koolhydraten voorzien je lichaam van energie; het is brandstof voor je spieren en ze laten je hersenen goed functioneren.
Het is niet bepaald een geheim dat je hersenen van koolhydraten houden. Zo’n 20 procent van alle koolhydraten die je via je voeding binnenkrijgt, worden door je hersenen verbruikt. Ook is het belangrijk om de koolhydraten met je ontbijt te nuttigen, je hersenen zitten dan al enkele uren met minder brandstof en moeten flink wat werk gaan verzetten. Daarom is een ontbijt met volwaardige meervoudige koolhydraten en eiwitten essentieel voor de rest van de dag.
We eten hier in het westen gemiddeld genomen veel te veel koolhydraten en te weinig eiwitten.
Onze voeding bevat zeer veel verborgen suikers (snelle koolhydraten). En hiervan heb je nu juist veel minder nodig dan dat je (ongemerkt) binnenkrijgt. Om je lichaam gezond te houden en indien gewenst wat kilo’s kwijt te raken, is het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de langzame en de snelle koolhydraten.
Langzame koolhydraten, ook wel ‘complexe koolhydraten’ genoemd, worden veel trager opgenomen in je lichaam. Dit komt door de complexe samenstelling van de langzame koolhydraten. Je spijsvertering doet er langer over om het zetmeel wat hierin zit af te breken en om te zetten in glucose. De moleculen van voeding met langzame koolhydraten moeten eerst uit elkaar gehaald worden. Het glucose-deel wordt dus langzamer opgenomen. Daardoor komt het meer geleidelijk in je bloed terecht. Hierdoor is er minder insuline nodig en dit houdt je insuline-level op een gezond peil. Langzame koolhydraten zitten bijvoorbeeld in volkoren- en spelt producten, quinoa, groenten, boekweit, noten en zaden, peulvruchten en bonen Let erop dat als je groenten eet of drinkt (als sap), je het grootste effect bereikt als je kiest voor donkergroene, rauwe, biologische, lokaal geteelde groenten met hoogwaardige voedingsstoffen. Als je langzame koolhydraten combineert met de inname van eiwitten en vetten worden de glucose uit de langzame koolhydraten nog trager opgenomen in je lichaam. Langzame koolhydraten in combinatie met eiwitten en vetten is dus een gezonde manier van eten en geeft minder kans op overgewicht. (de Herbalife voedingsshake is zo’n voorbeeld)

• zilvervliesrijst
• volkoren pasta
• volkoren brood
• volkorengraanproducten
• volkorencouscous
• bulgur, haver, quinoa
• groenten
• fruit
• peulvruchten,bonen, erwten,linzen
• melk
• yoghurt
In langzame koolhydraten zitten vaak veel vezels. Vezels verminderen niet alleen de bloedsuikerpieken, maar ze geven ook eerder en langer een verzadigd gevoel. Daardoor ga je minder snel tussen de maaltijden door snacken.
Snelle koolhydraten, ook wel ‘simpele of enkelvoudige koolhydraten’ genoemd, vind jbijvoorbeeld in koek en snoep en in tarweproducten zoals (wit)brood, aardappels, witte rijst en pasta’s.Deze snelle koolhydraten laten je suikerspiegel snel stijgen waardoor je het gevoel krijgt meer energie te hebben Dit is echter van korte duur. Je voelt je na een uurtje vaak weer hongerig en lusteloos. Veel mensen krijgen ook last van een opgeblazen gevoel. Snelle koolhydraten kunnen zorgen voor problemen in je lichaam. Indien je hier teveel van binnenkrijgt zal je lichaam vaker insuline moeten aanmaken om de overtollige glucose af te voeren en op te slaan als vet.
• suiker, zoet beleg,• honing
• frisdranken,yoghurtdranken
• koek, gebak • ijs
• vruchtensappen en fruitsmoothies
• aardappels
• alles met wit meel: wit brood, witte pasta en witte rijst
Insuline is een hormoon dat aangemaakt wordt in de alvleesklier. Waar dient insuline voor? Aan de buitenkant van elke lichaamscel zit een soort ‘uitkijkpost’ voor insuline. Zodra die insuline in het bloed ziet, geeft hij een seintje aan de cel, zodat de deur opengaat om glucose (bloedsuiker) binnen te halen. De glucose dient als brandstof voor bijvoorbeeld de spier- en hersencellen. Hierdoor kan je bijvoorbeeld rennen, iets optillen of nadenken. Wanneer je te veel en te vaak snelle suikers eet kunnen je spier- en hersencellen de glucose niet meer opnemen. Ze zijn verzadigd. Je lichaam moet het overschot aan insuline echter wel afvoeren. Een te hoge bloedsuikerspiegel is namelijk schadelijk voor je gezondheid en kan leiden tot allerlei gezondheidsklachten. Je lichaam heeft echter nog een troef achter de hand. Zoals gezegd kan insuline alle cellen openen, dus ook je vetcellen. In de vetcellen kan glucose worden opgeslagen als vet. Je lichaam kan dan in tijden van voedselschaarste dit vet weer omzetten in glucose. Maar deze voedselschaarste komt voor veel mensen nooit. Wanneer je te veel (snelle) koolhydraten blijft eten kan dat leiden tot overgewicht, een te hoog cholesterolgehalte en een te hoge bloeddruk. En op den duur zelfs tot diabetes type 2. Diabetes type 2 behoort tegenwoordig tot welvaartsziekte nummer 1.
Hoeveel koolhydraten mag ik eten?
Probeer het eten van snelle koolhydraten zoveel mogelijk te beperken. Ook de snelle koolhydraten in sommige soorten fruit (fruitsuikers). Fruit bevat gemiddeld genomen veel gezonde voedingsstoffen.
Dus je kunt er best wat van eten. Maar beperk je inname van suikerrijk fruit zoals bijvoorbeeld banaan of ananas.
Zorg wel dat je ook de vezels van het fruit binnenkrijgt, in de vorm van een smoothie bijvoorbeeld. Vruchtensap uit concentraat (sap uit een pak) bevat alleen de fructose (fruitsuikers) en daar heb je dus niks aan.
We adviseren je deze percentages aan te houden:
• Eet circa 40% (hoofdzakelijk langzame) koolhydraten.
• Eet circa 30% (hoofdzakelijk onverzadigde) vetten.
• Eet circa 30% eiwitten.
40-30-30 en je hebt volgens de orthomoleculaire richtlijnen een goede balans gevonden in je voedingspatroon. Het is wel van belang dat je hierbij voldoende beweegt en drinkt.
Uiteraard mag je hier wel iets van afwijken. Je hoeft je er niet op blind te staren en ieder lichaam is anders. Sport je veel of lever je grote fysieke inspanningen? Dan kunnen snelle koolhydraten bijvoorbeeld wel hier en daar van pas komen omdat ze snel energie leveren. Uitgebalanceerde voeding is heel belangrijk voor je lichaam om goed te kunnen functioneren en om voldoende energie te hebben. Door snelle koolhydraten te vermijden stabiliseer je het hormoon leptine. Dit hormoon zorgt ervoor dat je hongergevoel minder wordt en dat vet minder wordt opgeslagen maar juist meer wordt verbrand. Bij een gezond eetpatroon werkt het hormoon leptine heel goed. Bij een voedingspatroon met veel snelle koolhydraten kan je lichaam, net als bij insuline, resistent worden voor leptine. Je krijgt dan alleen maar meer honger en gaat ook meer vet opslaan. Een keertje zondigen moet je niet compenseren met een streng dieet… Probeer gewoon de draad weer op te pakken.
Glucoseregeling in je lichaam
Suikerspiegel in je bloed
Voor meer informatie over bewegen en voeding of de combinatie Aad Wijntjes
  print